Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Laddinfrastruktur för elfordon i Sverige

http://www.klimatsmart.se/images/news/powercircle250x160.jpg

Tillsammans med Power Circle och några av aktörerna på marknaden för eldistribution och laddbilar gör Klimatsmart.se nu gemensam sak för att informera om deras roll för att Sverige ska nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Genom klimatsmart.se ska vi med artiklar, undersökningar, fallstudier och berättelser ge vår bild av hur målet ska nås. Eon, Clever, Fortum Charge & Drive, Mälarenergi och Vattenfall InCharge är företag som har stor påverkan av hur distribution av el och de ställen där laddbilar kan laddas utvecklas. 2030 kan verka avlägset men för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta är det ganska kort tid. Sveriges mål att då minskat växthusgasutsläppen med 70% jämfört med 2010 års nivåer är ett ambitiöst mål. Detta innebär att en snabb övergång från fossila drivmedel måste göras om vi ska lyckas. Och vi kan inte göra den när klockan är fem i tolv, utan arbetet måste ökas successivt under de närmast kommande åren. Vi har inte längre tid att vänta in något om vi hoppas ska hända. Detta arbete kommer kräva engagemang, innovation och handlingskraft från alla. Flera alternativa drivmedel kommer sannolikt att finnas och elen kommer att spela en viktig roll. En elektrifierad fordonsflotta har inte bara fördelen att den är energieffektiv, har låga distributionskostnader, utan den har också den fördelen att den kraftigt reducerar partikelutsläpp som idag orsakar att cirka 500 människor dör i förtid i våra städer varje år. Laddningen av laddbilar kommer i framtiden precis som idag ske mest vid hemmet eller vid arbetsplatser, där bilarna för det mesta befinner sig. Men för att öka flexibiliteten och räckvidden i vårt resande är det viktigt att en god geografisk laddinfrastruktur byggs ut i snabb takt. Här har privata såväl som offentliga aktörer en viktig uppgift att fylla. För vi vet att eventuella begränsningar upplevs som mer negativa än vad de behöver göra när de diskuteras. Laddinfrastrukturen har som mål att utveckla vårt resande, inte hämma den. Här på klimatsmart.se kommer du kunna följa vad som sker i utvecklingen, få en glimt av vad som händer just idag och vad de olika aktörerna gör för insatser. Vi är alla nämligen övertygande om att ju mer kunskap vi kan sprida, desto mindre främmande eller skrämmande ter sig elbilsrevolutionen. Ett rykande färskt exempel är debatten kring batteritillverkningens utsläpp av koldioxid och hur den jämförs med traditionella fossildrivna fordon. Senast i SVT:s Rapport (20/6) framställdes elfordonens batterier som riktiga miljöbovar och man gjorde tyvärr en haltande jämförelse med fossilbilars utsläpp vid drift. Inslaget visade en animerad sekvens som beskrev att du kan köra 1,5 varv runt jorden med en snål dieseldriven bil innan du nått samma mängd koldioxidutsläpp som batteriproduktionen medför. Det man tyvärr glömde bort att redovisa i inslaget var hur mycket produktionen av en fossilbil och tillverkningen samt transport av drivmedlet påverkar. Man jämförde fossilbilens påverkan vid drift med batteriets produktion. Det är alltid vanskligt att jämföra äpplen med päron utan att förklara det tydligt för den som ska förstå jämförelsen. Här kommer vi försöka göra allt vi kan för att ge en så rättvis bild som möjligt. Det kan vi göra eftersom vi inte har något egenintresse i affärerna, utan vår mission är att vägleda, uppmuntra och råda konsumenterna att göra rätt konsumtionsval. Precis som vi gjort sedan starten 2007. Välkommen att följa oss under det kommande året! /Jonas Jernberg, redaktör Klimatsmart.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Laddinfrastruktur för elfordon i Sverige

2017-06-22
Tillsammans med Power Circle och några av aktörerna på marknaden för eldistribution och laddbilar gör Klimatsmart.se nu gemensam sak för att informera om deras roll för att Sverige ska nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Genom klimatsmart.se ska vi med artiklar, undersökningar, fallstudier och berättelser ge vår bild av hur målet ska nås. Eon, Clever, Fortum Charge & Drive, Mälarenergi och Vattenfall InCharge är företag som har stor påverkan av hur distribution av el och de ställen där laddbilar kan laddas utvecklas.

2030 kan verka avlägset men för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta är det ganska kort tid.

Sveriges mål att då minskat växthusgasutsläppen med 70% jämfört med 2010 års nivåer är ett ambitiöst mål. Detta innebär att en snabb övergång från fossila drivmedel måste göras om vi ska lyckas. Och vi kan inte göra den när klockan är fem i tolv, utan arbetet måste ökas successivt under de närmast kommande åren. Vi har inte längre tid att vänta in något om vi hoppas ska hända. Detta arbete kommer kräva engagemang, innovation och handlingskraft från alla.

Flera alternativa drivmedel kommer sannolikt att finnas och elen kommer att spela en viktig roll. En elektrifierad fordonsflotta har inte bara fördelen att den är energieffektiv, har låga distributionskostnader, utan den har också den fördelen att den kraftigt reducerar partikelutsläpp som idag orsakar att cirka 500 människor dör i förtid i våra städer varje år.

Laddningen av laddbilar kommer i framtiden precis som idag ske mest vid hemmet eller vid arbetsplatser, där bilarna för det mesta befinner sig. Men för att öka flexibiliteten och räckvidden i vårt resande är det viktigt att en god geografisk laddinfrastruktur byggs ut i snabb takt. Här har privata såväl som offentliga aktörer en viktig uppgift att fylla. För vi vet att eventuella begränsningar upplevs som mer negativa än vad de behöver göra när de diskuteras. Laddinfrastrukturen har som mål att utveckla vårt resande, inte hämma den.

Här på klimatsmart.se kommer du kunna följa vad som sker i utvecklingen, få en glimt av vad som händer just idag och vad de olika aktörerna gör för insatser. Vi är alla nämligen övertygande om att ju mer kunskap vi kan sprida, desto mindre främmande eller skrämmande ter sig elbilsrevolutionen.

Ett rykande färskt exempel är debatten kring batteritillverkningens utsläpp av koldioxid och hur den jämförs med traditionella fossildrivna fordon. Senast i SVT:s Rapport (20/6) framställdes elfordonens batterier som riktiga miljöbovar och man gjorde tyvärr en haltande jämförelse med fossilbilars utsläpp vid drift.

Inslaget visade en animerad sekvens som beskrev att du kan köra 1,5 varv runt jorden med en snål dieseldriven bil innan du nått samma mängd koldioxidutsläpp som batteriproduktionen medför. Det man tyvärr glömde bort att redovisa i inslaget var hur mycket produktionen av en fossilbil och tillverkningen samt transport av drivmedlet påverkar. Man jämförde fossilbilens påverkan vid drift med batteriets produktion.

Det är alltid vanskligt att jämföra äpplen med päron utan att förklara det tydligt för den som ska förstå jämförelsen.

Här kommer vi försöka göra allt vi kan för att ge en så rättvis bild som möjligt. Det kan vi göra eftersom vi inte har något egenintresse i affärerna, utan vår mission är att vägleda, uppmuntra och råda konsumenterna att göra rätt konsumtionsval. Precis som vi gjort sedan starten 2007.

Välkommen att följa oss under det kommande året!

/Jonas Jernberg, redaktör
Klimatsmart.se
Källa: Power Circle

Senaste nyheter