Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

En elbil släpper ut 85% färre växthusgaser

http://www.klimatsmart.se/images/news/zbee-jonas-jernberg250x204.jpg

Det är lätt att bli förvirrad bland rapporter huruvida elbilen är miljövänlig eller inte. Men en elbil i Sverige släpper faktiskt ut 85% mindre växthusgaser under sin livstid än en modern dieselbil. Låt oss börja med att konstatera att ingen bil, hur den än byggs, drivs eller brukas kan betraktas som miljövänlig. Däremot finns det bilar som är vänligare mot miljön än andra. Och det är utifrån den aspekten vi ska värdera all forskning och rapporter vi får till oss. Under senare tid har det förekommit en del felaktiga debattinlägg och till och med inslag i public service som varit direkt vilseledande. Olika intressegrupper sprider sin information utifrån sin agenda och än den ena märkliga jämförelsen följer den andra. Fordonsindustrin har också bevisligen länge fört konsumenterna bakom ljuset vad gäller utsläppen genom att manipulera mätresultat. Så vem i hela världen kan man lita på? Mitt i allt detta står den vilsne konsumenten som är i begrepp att köpa en ny bil. Och frågorna hopar sig. Vågar jag köpa elbil eller inte? Ska jag invänta vätgasbilen? Hur är det med tillgången av påfyllning av ”drivmedel”? Hur ekonomiskt är det ena alternativet gentemot det andra? Det är ju trots allt en stor investering som ska till och vi vill ta rätt beslut. Och som vid alla teknikskiften så råder det en osäkerhet av den enkla anledningen att vi inte har historiska data att gå på. Men förtvivla icke, successivt kommer det fler och fler rapporter som steg för steg får bilden att klarna. Senast i slutet på förra veckan damp det ner en ny forskningsrapport från ett belgiskt universitet (Vrije universitetet). Där har man jämfört elbilen och dieselbilens totala utsläpp av växthusgaser (GHG) på exakt samma sätt för bägge fordonen. Den enda relevanta jämförelsen är de facto den som tar med alla delar från tillverkning, via drift, ända fram till skrotning av fordonen samt tillverkning och distribution av det drivmedel de kräver för att rulla sina mil på vägarna. Denna jämförelse utifrån hela livscykeln för både elbilen och dieselbilen landar vid att elbilen vinner den kampen med hästlängder. Forskningen, presenterad av Transport & Environment och som publicerades den 27:e oktober, slår hål på de myter som den senaste tiden blossat upp lite här och var. Rapporten visar att även om du skulle köra din bil i Polen, som idag har Europas mest koldioxidintensiva elproduktion bidrar ändå din elbil med 25% mindre växthusgaser än motsvarande moderna dieselbil. Snittet i Europa ligger på 55%. Har du tur och bor i Sverige och kör elbil så är siffran så låg som 85% mindre utsläpp. En siffra som borde få den mest inbitne tvivlaren att höja på ögonbrynen. Vi som bor i Sverige och har fördelen att ha den renaste energiproduktionen i Europa har med andra ord det väldigt bra förspänt för att få kontinentens renaste transportsystem. Bara vi griper tag i möjligheterna och sätter planen i verket. Den plan som heter ett fossiloberoende Sverige 2030. Även de belackare som hävdar att de sällsynta mineraler som krävs vid batteritillverkningen kommer ta slut, får bita i gräset när de läser rapporten. Den visar nämligen att t.ex. tillgången på litium är säkrad i 185 år framåt. Med andra ord kommer elbilsbatterier kunna tillverkas nästan dubbelt så länge som vi har haft förbränningsmotorer i våra bilar. Och vad som händer med utvecklingen under de åren kan vi idag inte ens fantisera om. Det enda vi med säkerhet vet om framtiden är att den inte blir som vi tror. Så om vi en gång för alla enas om att fossilbilen ska fasas ut till förmån för ett renare alternativ så har elbilen idag den givna platsen i förarsätet. Men för den skull ska vi inte stirra oss blinda endast på elbilen. Det forskas och utvecklas hela tiden i ny teknik som kan vara morgondagens lösning på dagens problem. Men elbilen har den fördelen att den är realitet redan idag och vi vet också att klimatet inte kan vänta. / Jonas Jernberg, Klimatsmart.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

En elbil släpper ut 85% färre växthusgaser

2017-11-01
Jonas Jernberg, Klimatsmart.se
Det är lätt att bli förvirrad bland rapporter huruvida elbilen är miljövänlig eller inte.

Men en elbil i Sverige släpper faktiskt ut 85% mindre växthusgaser under sin livstid än en modern dieselbil.

Låt oss börja med att konstatera att ingen bil, hur den än byggs, drivs eller brukas kan betraktas som miljövänlig. Däremot finns det bilar som är vänligare mot miljön än andra. Och det är utifrån den aspekten vi ska värdera all forskning och rapporter vi får till oss.

Under senare tid har det förekommit en del felaktiga debattinlägg och till och med inslag i public service som varit direkt vilseledande. Olika intressegrupper sprider sin information utifrån sin agenda och än den ena märkliga jämförelsen följer den andra.

Fordonsindustrin har också bevisligen länge fört konsumenterna bakom ljuset vad gäller utsläppen genom att manipulera mätresultat. Så vem i hela världen kan man lita på?

Mitt i allt detta står den vilsne konsumenten som är i begrepp att köpa en ny bil. Och frågorna hopar sig. Vågar jag köpa elbil eller inte? Ska jag invänta vätgasbilen? Hur är det med tillgången av påfyllning av ”drivmedel”? Hur ekonomiskt är det ena alternativet gentemot det andra?

Det är ju trots allt en stor investering som ska till och vi vill ta rätt beslut. Och som vid alla teknikskiften så råder det en osäkerhet av den enkla anledningen att vi inte har historiska data att gå på. Men förtvivla icke, successivt kommer det fler och fler rapporter som steg för steg får bilden att klarna.

Senast i slutet på förra veckan damp det ner en ny forskningsrapport från ett belgiskt universitet (Vrije universitetet). Där har man jämfört elbilen och dieselbilens totala utsläpp av växthusgaser (GHG) på exakt samma sätt för bägge fordonen. Den enda relevanta jämförelsen är de facto den som tar med alla delar från tillverkning, via drift, ända fram till skrotning av fordonen samt tillverkning och distribution av det drivmedel de kräver för att rulla sina mil på vägarna.

Denna jämförelse utifrån hela livscykeln för både elbilen och dieselbilen landar vid att elbilen vinner den kampen med hästlängder. Forskningen, presenterad av Transport & Environment och som publicerades den 27:e oktober, slår hål på de myter som den senaste tiden blossat upp lite här och var.

Rapporten visar att även om du skulle köra din bil i Polen, som idag har Europas mest koldioxidintensiva elproduktion bidrar ändå din elbil med 25% mindre växthusgaser än motsvarande moderna dieselbil. Snittet i Europa ligger på 55%.

Har du tur och bor i Sverige och kör elbil så är siffran så låg som 85% mindre utsläpp. En siffra som borde få den mest inbitne tvivlaren att höja på ögonbrynen.

Vi som bor i Sverige och har fördelen att ha den renaste energiproduktionen i Europa har med andra ord det väldigt bra förspänt för att få kontinentens renaste transportsystem. Bara vi griper tag i möjligheterna och sätter planen i verket. Den plan som heter ett fossiloberoende Sverige 2030.

Även de belackare som hävdar att de sällsynta mineraler som krävs vid batteritillverkningen kommer ta slut, får bita i gräset när de läser rapporten. Den visar nämligen att t.ex. tillgången på litium är säkrad i 185 år framåt. Med andra ord kommer elbilsbatterier kunna tillverkas nästan dubbelt så länge som vi har haft förbränningsmotorer i våra bilar. Och vad som händer med utvecklingen under de åren kan vi idag inte ens fantisera om. Det enda vi med säkerhet vet om framtiden är att den inte blir som vi tror.

Så om vi en gång för alla enas om att fossilbilen ska fasas ut till förmån för ett renare alternativ så har elbilen idag den givna platsen i förarsätet.

Men för den skull ska vi inte stirra oss blinda endast på elbilen. Det forskas och utvecklas hela tiden i ny teknik som kan vara morgondagens lösning på dagens problem. Men elbilen har den fördelen att den är realitet redan idag och vi vet också att klimatet inte kan vänta.

/ Jonas Jernberg, Klimatsmart.se

Senaste nyheter