Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Weleda utbildar konsumenter i hudvårdsprodukters innehåll

http://www.klimatsmart.se/images/news/weleda250x250.jpg

Hur vet man om en produkt verkligen är ekologisk? Hur tolkar man en kräms ingredienslista? Weleda vill, genom sin nya utbildningssatsning, öka kunskapen för både konsument och butikspersonal. Fler och fler varumärken har insett att begreppen naturligt och ekologiskt kan ge ökad försäljning och bra image. Tyvärr saknas lagstiftning för dessa begrepp inom hudvård, vilket gör att varumärken kan hävda att en produkt är naturlig och ekologisk om så endast 1 % av innehållet är naturligt eller ekologiskt. Weleda, marknadsledande inom ekologisk hudvård i världen, har forskat om växters effekt på huden i snart 100 år och har en stor kunskapskälla att dela med sig av. Emma Bergqvist, produktexpert och inspiratör på Weleda, med över 10 års erfarenhet av naturlig ekologisk hudvård, leder Weledas nya utbildningssatsning inom området. ”Jag har länge brunnit för naturlig, ekologisk hudvård och engagemanget blir bara större och större när jag ser hur världen utvecklar sig och vilken skillnad konsumenter faktiskt kan göra i valet av hudvårdsprodukter”, säger Emma Bergqvist. Utbildningsinsatserna består av en mängd föreläsningar på mässor och events samt ett inspirerande ambassadörsprogram. Weleda kommer även att genomföra en omfattande utbildningsturné för att utbilda personal hos sina återförsäljare så att konsumenter kan få bästa hjälp och rådgivning om produkterna ute i butik. ”Det är dels viktigt för miljön, men även för människors hälsa, med tanke på att kroppen tar upp ca 60 % av det vi smörjer in den med. När man har lyssnat på Emma tar det emot att frivilligt välja en ”vanlig” ansiktskräm att smörja sin hud med”, säger Emily Feijen, marknadschef på Weleda. Programmet har redan satts igång och Weleda lägger kontinuerligt upp nya datum för föreläsningar på Weledas Facebook och hemsida. Kontakt: Emma Bergqvist, Produktexpert & inspiratör 070-939 4148, emma.bergqvist@weleda.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

Weleda utbildar konsumenter i hudvårdsprodukters innehåll

2014-11-24
Hur vet man om en produkt verkligen är ekologisk? Hur tolkar man en kräms ingredienslista? Weleda vill, genom sin nya utbildningssatsning, öka kunskapen för både konsument och butikspersonal.

Fler och fler varumärken har insett att begreppen naturligt och ekologiskt kan ge ökad försäljning och bra image. Tyvärr saknas lagstiftning för dessa begrepp inom hudvård, vilket gör att varumärken kan hävda att en produkt är naturlig och ekologisk om så endast 1 % av innehållet är naturligt eller ekologiskt.

Weleda, marknadsledande inom ekologisk hudvård i världen, har forskat om växters effekt på huden i snart 100 år och har en stor kunskapskälla att dela med sig av. Emma Bergqvist, produktexpert och inspiratör på Weleda, med över 10 års erfarenhet av naturlig ekologisk hudvård, leder Weledas nya utbildningssatsning inom området. ”Jag har länge brunnit för naturlig, ekologisk hudvård och engagemanget blir bara större och större när jag ser hur världen utvecklar sig och vilken skillnad konsumenter faktiskt kan göra i valet av hudvårdsprodukter”, säger Emma Bergqvist.

Utbildningsinsatserna består av en mängd föreläsningar på mässor och events samt ett inspirerande ambassadörsprogram. Weleda kommer även att genomföra en omfattande utbildningsturné för att utbilda personal hos sina återförsäljare så att konsumenter kan få bästa hjälp och rådgivning om produkterna ute i butik. ”Det är dels viktigt för miljön, men även för människors hälsa, med tanke på att kroppen tar upp ca 60 % av det vi smörjer in den med. När man har lyssnat på Emma tar det emot att frivilligt välja en ”vanlig” ansiktskräm att smörja sin hud med”, säger Emily Feijen, marknadschef på Weleda.

Programmet har redan satts igång och Weleda lägger kontinuerligt upp nya datum för föreläsningar på Weledas Facebook och hemsida.

Kontakt:
Emma Bergqvist, Produktexpert & inspiratör
070-939 4148, emma.bergqvist@weleda.se
Källa: Weleda

Senaste nyheter