Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Tuffare krav på fartygens svavelutsläpp

http://www.klimatsmart.se/images/news/wwf250x332pu.gif

WWF välkomnar regeringens besked om att driva på i EU för att minska sjöfartens svavelutsläpp. – Det är bra både för miljön och folkhälsan att Sverige inte backar om utsläppen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF. WWF välkomnar klargörandet från miljöminister Lena Ek och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, efter Sveriges tidigare otydliga linje, att nu driva igenom 0,1 viktprocent svavel som maxgräns i fartygsbränsle till år 2015. – Det är inte en sekund för tidigt. Sjöfartsindustrin måste följa den utveckling som andra svavelutsläppande industrier och transportslag startat för länge sedan, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF. WWF välkomnar även initiativet att driva igenom dessa krav på sänkta svavelhalter i resten av Europa, som enligt liggande förslag annars omfattas av betydligt svagare sänkningar. Det finns ingen anledning att bara en enskild region ska reglera de höga svavelhalterna. Självklart borde hela Europa följa med när Östersjöregionen går i bräschen för den nödvändiga utvecklingen. – Det är viktigt att Östersjöländerna inte låser fast sig vid övriga Europa. Sveriges linje måste vara att hålla fast vid 0,1 viktprocent svavel i Östersjön till 2015, oavsett om resten av Europa följer med eller ej, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF. För mer information, kontakta: Mattias Rust, sjöfartsansvarig WWF, 070-212 63 14 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Andreas Sandmon

Dela på Facebook

Tuffare krav på fartygens svavelutsläpp

2011-12-05
WWF välkomnar regeringens besked om att driva på i EU för att minska sjöfartens svavelutsläpp.

– Det är bra både för miljön och folkhälsan att Sverige inte backar om utsläppen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

WWF välkomnar klargörandet från miljöminister Lena Ek och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, efter Sveriges tidigare otydliga linje, att nu driva igenom 0,1 viktprocent svavel som maxgräns i fartygsbränsle till år 2015.

– Det är inte en sekund för tidigt. Sjöfartsindustrin måste följa den utveckling som andra svavelutsläppande industrier och transportslag startat för länge sedan, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF välkomnar även initiativet att driva igenom dessa krav på sänkta svavelhalter i resten av Europa, som enligt liggande förslag annars omfattas av betydligt svagare sänkningar. Det finns ingen anledning att bara en enskild region ska reglera de höga svavelhalterna. Självklart borde hela Europa följa med när Östersjöregionen går i bräschen för den nödvändiga utvecklingen.

– Det är viktigt att Östersjöländerna inte låser fast sig vid övriga Europa. Sveriges linje måste vara att hålla fast vid 0,1 viktprocent svavel i Östersjön till 2015, oavsett om resten av Europa följer med eller ej, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

För mer information, kontakta:
Mattias Rust, sjöfartsansvarig WWF, 070-212 63 14
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77
marie.vonzeipel@wwf.se.
Källa: WWF

Senaste nyheter