Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Åtta av tio företag breddar sitt ekosortiment

http://www.klimatsmart.se/images/news/krav-handla250x167.jpg

Livsmedelsföretagen efterlyser mer ekologiska råvaror och varnar för att de får allt svårare att mätta konsumenternas ökade sug efter ekologisk och KRAV-märkt mat. – Ge bönderna rätt förutsättningar, pris och långsiktighet, så kommer utbudet att öka snabbt, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV. Livsmedelsföretagen har gjort en enkät bland sina medlemmar. Den visar att åtta av tio företag arbetar med att bredda sitt ekologiska sortiment och att vart tionde företag med ekologiskt i sitt sortiment siktar på att helt gå över till eko. Enkäten visar också att 75 procent av företagen stundtals eller permanent saknar eko-råvaror. – Det är bra att Livsmedelsföretagarna är tydliga med sina behov av ekologisk råvara, och med branschens planering. Det ger viktiga signaler till bönderna, säger Johan Cejie. Att ställa om ett lantbruk till KRAV tar mellan ett till tre år beroende på produktion. När marknaden för KRAV-märkt mat ökade kraftigt under 2014 drog KRAV igång ett projekt för att tillsammans med andra aktörer få fler lantbruk att ställa om. Den allra viktigaste faktorn för ökad omställning är att den investering som lantbrukaren gör vid omläggning betalar sig i längden. För det krävs det en långsiktighet från marknaden. Ekomarknaden har genom åren otaliga exempel där företag investerat långsiktigt för att lantbruksföretagen ska kunna ställa om. I år har till exempel äggpackerierna aktivt värvat hönsgårdar för att svara på den ökade efterfrågan, och där är nu marknaden i balans. Även mejerierna arbetar långsiktigt för att bygga upp försörjningen. Ett annat exempel är Svenskt Butikskött som nära nog tredubblat försäljningen av KRAV-märkt kött (fläsk, lamm och nöt) under de senaste tre åren. Bara i år har de ökat produktionen av KRAV-märkt fläskkött med 50 procent. – För oss har det varit avgörande att sluta långa avtal med de gårdar som levererar till oss. På det sättet kan vi säkra försörjningen för flera år framöver. Det är också tydligt att allt fler konsumenter ser det KRAV-märkta köttet som den värdefulla produkt det är, säger Dirk van der Krogt på Svenskt Butikskött.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Åtta av tio företag breddar sitt ekosortiment

2015-09-21
Livsmedelsföretagen efterlyser mer ekologiska råvaror och varnar för att de får allt svårare att mätta konsumenternas ökade sug efter ekologisk och KRAV-märkt mat.

– Ge bönderna rätt förutsättningar, pris och långsiktighet, så kommer utbudet att öka snabbt, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Livsmedelsföretagen har gjort en enkät bland sina medlemmar. Den visar att åtta av tio företag arbetar med att bredda sitt ekologiska sortiment och att vart tionde företag med ekologiskt i sitt sortiment siktar på att helt gå över till eko. Enkäten visar också att 75 procent av företagen stundtals eller permanent saknar eko-råvaror.

– Det är bra att Livsmedelsföretagarna är tydliga med sina behov av ekologisk råvara, och med branschens planering. Det ger viktiga signaler till bönderna, säger Johan Cejie.

Att ställa om ett lantbruk till KRAV tar mellan ett till tre år beroende på produktion. När marknaden för KRAV-märkt mat ökade kraftigt under 2014 drog KRAV igång ett projekt för att tillsammans med andra aktörer få fler lantbruk att ställa om.

Den allra viktigaste faktorn för ökad omställning är att den investering som lantbrukaren gör vid omläggning betalar sig i längden. För det krävs det en långsiktighet från marknaden. Ekomarknaden har genom åren otaliga exempel där företag investerat långsiktigt för att lantbruksföretagen ska kunna ställa om.

I år har till exempel äggpackerierna aktivt värvat hönsgårdar för att svara på den ökade efterfrågan, och där är nu marknaden i balans. Även mejerierna arbetar långsiktigt för att bygga upp försörjningen. Ett annat exempel är Svenskt Butikskött som nära nog tredubblat försäljningen av KRAV-märkt kött (fläsk, lamm och nöt) under de senaste tre åren. Bara i år har de ökat produktionen av KRAV-märkt fläskkött med 50 procent.

– För oss har det varit avgörande att sluta långa avtal med de gårdar som levererar till oss. På det sättet kan vi säkra försörjningen för flera år framöver. Det är också tydligt att allt fler konsumenter ser det KRAV-märkta köttet som den värdefulla produkt det är, säger Dirk van der Krogt på Svenskt Butikskött.
Källa: KRAV

Senaste nyheter