
Redaktör:
Jens Ljunggren
3/4 vill ha mat med lägre klimatpåverkan
2012-06-11

Svenska folket är lika intresserat av att minska sitt klimatavtryck via maten som för två år sedan, och 3 av 4 vill välja mat med lägre klimatpåverkan. Det visar en helt ny konsumentundersökning av YouGov som presenteras idag.
Tre av fyra konsumenter vill kunna välja mat med lägre klimatpåverkan och varannan kan tänka sig att betala mer för sådan mat. Det visar en ny konsumentundersökning som presenteras av projektet Klimatcertifiering för mat.
Samtidigt som klimatcertifierade livsmedel kommer ut på marknaden visar en undersökning att en klar majoritet av konsumenterna vill ha en märkning som gör att man kan välja mat med lägre klimatbelastning. Resultaten visar att intresset för klimatfrågan ligger på en konstant nivå sedan 2010, och att matens klimatpåverkan behåller positionen som en viktig fråga för allmänheten.
Konsumentundersökningen 2012 visar att:
- 55 procent vill ha klimatmärkning på produkter.
- 73 procent tycker det vore bra om det fanns en miljömärkning som gör att man kan välja exempelvis mjölk eller nötkött som är producerade med lägre utsläpp av växthusgaser.
- 50 procent kan tänka sig att betala mer för mjölk och nötkött som är producerade med lägre utsläpp av klimatgaser.
- 26 procent är beredda att betala 1 krona mer än ursprungsalternativet 9 kr för klimatcertifierad mjölk och 26 procent är beredda att betala 2 kronor mer per liter.
- 27 procent är beredda att betala 10 kronor mer än ursprungsalternativet 120 kr för klimatcertifierat nötkött och 27 procent är beredda att betala 20 kronor mer per kg.
Svenskt Sigill erbjuder en klimatcertifiering för livsmedel och blommor. Det finns idag ca sextio klimatcertifierade artiklar i butik från ett fyrtiotal producenter och antalet växer.
- Konsumentundersökningen stöttar oss i vår övertygelse att detta är vad konsumenterna vill ha. Svenskt Sigill tar ansvar i klimatfrågan och vår satsning på certifiering av konkreta klimatåtgärder på gårdsnivå är långsiktig, säger Linda Cederlund på Svenskt Sigill.
Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget YouGov och bygger på ett riksrepresentativt urval av 1017 konsumenter i åldrarna 18-74 år.
För mer information, kontakta:
Anna Richert, klimatexpert Svenskt Sigill, 08-787 53 73
Linda Cederlund, vd Svenskt Sigill, 08-787 53 71.
Läs mer på: www.klimatmarkningen.se
Tre av fyra konsumenter vill kunna välja mat med lägre klimatpåverkan och varannan kan tänka sig att betala mer för sådan mat. Det visar en ny konsumentundersökning som presenteras av projektet Klimatcertifiering för mat.
Samtidigt som klimatcertifierade livsmedel kommer ut på marknaden visar en undersökning att en klar majoritet av konsumenterna vill ha en märkning som gör att man kan välja mat med lägre klimatbelastning. Resultaten visar att intresset för klimatfrågan ligger på en konstant nivå sedan 2010, och att matens klimatpåverkan behåller positionen som en viktig fråga för allmänheten.
Konsumentundersökningen 2012 visar att:
- 55 procent vill ha klimatmärkning på produkter.
- 73 procent tycker det vore bra om det fanns en miljömärkning som gör att man kan välja exempelvis mjölk eller nötkött som är producerade med lägre utsläpp av växthusgaser.
- 50 procent kan tänka sig att betala mer för mjölk och nötkött som är producerade med lägre utsläpp av klimatgaser.
- 26 procent är beredda att betala 1 krona mer än ursprungsalternativet 9 kr för klimatcertifierad mjölk och 26 procent är beredda att betala 2 kronor mer per liter.
- 27 procent är beredda att betala 10 kronor mer än ursprungsalternativet 120 kr för klimatcertifierat nötkött och 27 procent är beredda att betala 20 kronor mer per kg.
Svenskt Sigill erbjuder en klimatcertifiering för livsmedel och blommor. Det finns idag ca sextio klimatcertifierade artiklar i butik från ett fyrtiotal producenter och antalet växer.
- Konsumentundersökningen stöttar oss i vår övertygelse att detta är vad konsumenterna vill ha. Svenskt Sigill tar ansvar i klimatfrågan och vår satsning på certifiering av konkreta klimatåtgärder på gårdsnivå är långsiktig, säger Linda Cederlund på Svenskt Sigill.
Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget YouGov och bygger på ett riksrepresentativt urval av 1017 konsumenter i åldrarna 18-74 år.
För mer information, kontakta:
Anna Richert, klimatexpert Svenskt Sigill, 08-787 53 73
Linda Cederlund, vd Svenskt Sigill, 08-787 53 71.
Läs mer på: www.klimatmarkningen.se
Källa: Svenskt Sigill
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…