Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

10% av ICAs försäljning är ekologisk, etisk eller miljömärkt

http://www.klimatsmart.se/images/news/ica-iloveeco250x335.jpg

ICAs försäljning av miljö-, ekologiskt- och etiskt märkta varor ökar och andelen är nu 10,4* procent. Butiksförsäljningen av dessa produkter i ICA Sveriges sortiment ökade under perioden april 2015 till mars 2016 med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den ekologiska försäljningen ökade med 40 procent. Det totala försäljningsvärdet av produkter som är miljömärkta, ekologiska eller etiskt märkta uppgick under perioden april 2015 till mars 2016 till cirka 12,5 miljarder kronor. ICA-butikernas lokala inköp tillkommer. Till drivkrafterna bakom utvecklingen hör bland annat ökad efterfrågan från kunderna, inte minst på ekologiska produkter. För det första kvartalet 2016 var ökningen av miljö-, ekologiska- och etiska sortimentet 15 procent jämfört med första kvartalet 2015. - Det är mycket glädjande att den hållbara försäljningen fortsätter att utvecklas. Vi breddar hela tiden vårt eget sortiment. Många butiker har också aktivt lyft fram det här sortimenten och tagit in lokalproducerade ekologiska varor i sitt sortiment vilket är positivt, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige. Den största andelen av det hållbara sortimentet står ekologiskt för. Den ekologiska försäljningsandelen inom livsmedel inklusive frukt och grönt låg i genomsnitt på 5,7 procent de senaste tolv månaderna, vilket är en fortsatt ökning som visar att ekoförsäljningen ökar mer än livsmedelsförsäljningen som helhet. Butiksförsäljningen av ekologiskt från ICA Sveriges sortiment ökade med 40 procent de senaste 12 månaderna jämfört med samma period året innan. Exempel på produktnyheter under våren och sommaren 2016: - Präst-, Grevé- och Herrgårdsost med svenskt ursprung - Ekologiska färdigrätte - Potatisgratäng - Asia Fairtrade Sötsur sås och Sriracha hot chilisås - Fryspåsar Svanenmärkta Försäljningen av miljö-, ekologiskt- och etiskt märkta produkter redovisas tillsammans med annan information i ICA Gruppens hållbarhetsrapport som publicerades kl 11:00 den 4 maj, 2016. * Andelen av ICA Sveriges miljö-, ekologiska och etiska sortiment av den totala försäljningen av livsmedel och near food ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget hållbara sortiment.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

10% av ICAs försäljning är ekologisk, etisk eller miljömärkt

2016-05-10
ICA I love Eco
ICAs försäljning av miljö-, ekologiskt- och etiskt märkta varor ökar och andelen är nu 10,4* procent. Butiksförsäljningen av dessa produkter i ICA Sveriges sortiment ökade under perioden april 2015 till mars 2016 med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den ekologiska försäljningen ökade med 40 procent.

Det totala försäljningsvärdet av produkter som är miljömärkta, ekologiska eller etiskt märkta uppgick under perioden april 2015 till mars 2016 till cirka 12,5 miljarder kronor. ICA-butikernas lokala inköp tillkommer. Till drivkrafterna bakom utvecklingen hör bland annat ökad efterfrågan från kunderna, inte minst på ekologiska produkter. För det första kvartalet 2016 var ökningen av miljö-, ekologiska- och etiska sortimentet 15 procent jämfört med första kvartalet 2015.

- Det är mycket glädjande att den hållbara försäljningen fortsätter att utvecklas. Vi breddar hela tiden vårt eget sortiment. Många butiker har också aktivt lyft fram det här sortimenten och tagit in lokalproducerade ekologiska varor i sitt sortiment vilket är positivt, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Den största andelen av det hållbara sortimentet står ekologiskt för. Den ekologiska försäljningsandelen inom livsmedel inklusive frukt och grönt låg i genomsnitt på 5,7 procent de senaste tolv månaderna, vilket är en fortsatt ökning som visar att ekoförsäljningen ökar mer än livsmedelsförsäljningen som helhet. Butiksförsäljningen av ekologiskt från ICA Sveriges sortiment ökade med 40 procent de senaste 12 månaderna jämfört med samma period året innan.

Exempel på produktnyheter under våren och sommaren 2016:
- Präst-, Grevé- och Herrgårdsost med svenskt ursprung
- Ekologiska färdigrätte
- Potatisgratäng
- Asia Fairtrade Sötsur sås och Sriracha hot chilisås
- Fryspåsar Svanenmärkta

Försäljningen av miljö-, ekologiskt- och etiskt märkta produkter redovisas tillsammans med annan information i ICA Gruppens hållbarhetsrapport som publicerades kl 11:00 den 4 maj, 2016.

* Andelen av ICA Sveriges miljö-, ekologiska och etiska sortiment av den totala försäljningen av livsmedel och near food ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget hållbara sortiment.
Källa: ICA

Senaste nyheter