Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Försök med biobränsle på rätt väg

http://www.klimatsmart.se/images/news/volvobil250x174.jpg

Volvo Lastvagnar presenterar idag en halvtidsrapport för sitt ”unika” Bio-DME-projekt under Energimyndighetens årliga seminarium Energiutblick i Göteborg. Projektet är en demonstration av ett transportsystem som omfattar hela kedjan från framställning och distribution av Bio-DME (Di-Metyl-Eter) till kommersiell drift i Volvolastbilar ute hos transportföretag. Att ersätta diesel med Bio-DME reducerar CO2-utsläppen med hela 95 procent. Volvo Lastvagnars tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas och halvvägs genom projektet anses resultaten vara över förväntan. I dagarna sprängde den första av dem 100 000-kilometersvallen. Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km. - Det här är första gången Bio-DME används som fordonsbränsle i större skala och efter en första utvärdering av fältprovet kan vi se att de Bio-DME-drivna bilarna fungerar i praktiken och dessutom över förväntan. Tekniken är driftsäker och energieffektiviteten går igen i hela processen, från framställning och distribution till fordonen, säger Per Salomonsson, projektledare alternativa drivmedel på Volvo. PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan användas i kommersiell drift. Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut, en biprodukt av massaframställning, vid Chemrecs förgasningsanläggning i Piteå. Produktionen fungerar väl och möjligheten att framställa bränslet i stor skala beror till stor del på de styrmedel som kommer att finnas för förnyelsebara bränslen. Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME. Övriga transportföretag som deltar i studien är: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB, samt Ragn-Sells. Energimyndigheten och EU:s sjunde ramprogram stöder projektet. Förutom Volvo Lastvagnar, Chemrec och Preem, deltar även Delphi, ETC, Haldor Topsoe och Total.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Försök med biobränsle på rätt väg

2012-03-19
Volvo Lastvagnar presenterar idag en halvtidsrapport för sitt ”unika” Bio-DME-projekt under Energimyndighetens årliga seminarium Energiutblick i Göteborg. Projektet är en demonstration av ett transportsystem som omfattar hela kedjan från framställning och distribution av Bio-DME (Di-Metyl-Eter) till kommersiell drift i Volvolastbilar ute hos transportföretag. Att ersätta diesel med Bio-DME reducerar CO2-utsläppen med hela 95 procent.

Volvo Lastvagnars tio Bio-DME-lastbilar har nu rullat på vägarna sedan i höstas och halvvägs genom projektet anses resultaten vara över förväntan. I dagarna sprängde den första av dem 100 000-kilometersvallen. Sammanlagt har bilarna gått över 400 000 km.

- Det här är första gången Bio-DME används som fordonsbränsle i större skala och efter en första utvärdering av fältprovet kan vi se att de Bio-DME-drivna bilarna fungerar i praktiken och dessutom över förväntan. Tekniken är driftsäker och energieffektiviteten går igen i hela processen, från framställning och distribution till fordonen, säger Per Salomonsson, projektledare alternativa drivmedel på Volvo.

PostNord och DHL är två av transportföretagen som deltar i projektet. Båda har målsättningen att drastiskt sänka sina CO2-utsläpp till år 2020, och för dem var det Preem står bakom de fyra tankstationerna i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå som säkerställer att lastbilarna kan användas i kommersiell drift.

Biobränslet i projektet tillverkas av svartlut, en biprodukt av massaframställning, vid Chemrecs förgasningsanläggning i Piteå. Produktionen fungerar väl och möjligheten att framställa bränslet i stor skala beror till stor del på de styrmedel som kommer att finnas för förnyelsebara bränslen.

Fältprovet pågår fram till årsskiftet. Därefter kommer en utvärdering att ske för att klargöra möjligheterna för en framtida marknad för Bio-DME. Övriga transportföretag som deltar i studien är: J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB, samt Ragn-Sells.

Energimyndigheten och EU:s sjunde ramprogram stöder projektet. Förutom Volvo Lastvagnar, Chemrec och Preem, deltar även Delphi, ETC, Haldor Topsoe och Total.

Senaste nyheter